Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
Jestem kapłanem diecezjalnym, który dołączył do ks. Krzysztofa Kasprzaka FD, aby razem pełnić posługę duszpasterską wśród powierzonej nam przez Pana Boga ludności. We dwójkę jest raźniej i łatwiej prowadzi się dzieła pastoralne, edukacyjne i społeczne w parafii. Jednak brakuje dla mnie środka lokomocji, aby móc odwiedzić moich parafian.
Zwracam się do MIVA Polska z ogromną prośbą o pomoc w zakupie motocykla, który służyłby mi w parafii św. Jana Pawła II w Sunya (arch. Arusha) w Tanzanii.
Parafia istnieje od 11 lat i ma wielki potencjał na rozwój. Na terenie parafii Sunya istnieje jedno przedszkole. W parafii prowadzone są dzieła nowej ewangelizacji dla grup parafialnych takich jak katechiści, kobiety katolickie, dzieci i młodzież, charyzmatycy i rada duszpasterska. Odwiedzamy również chorych, gdy jest taka potrzeba i możliwość.
Teren parafii to teren buszu, pól i pastwisk położony na wysokości od 1100 m.n.p.m. do 1600 m.n.p.m. W ciągu roku występują tu dwie pory deszczowe oraz pora sucha. Temperatura powietrza wynosi od 18° C do 28° C (w zależności od miesiąca). Teren przeważnie piaskowy.
Na terenie parafii mieszkają plemiona Masajowie, Kamba oraz Kaguru. Ludzie żyją głównie z uprawy roli i hodowli bydła. Uzyskane środki materialne ze sprzedaży uzyskanych dóbr ledwo wystarczają na leczenie, edukację i zakup podstawowych artykułów ułatwiających funkcjonowanie. Ogólnie jest bardzo biednie.
Parafię stanowią 33 stacje misyjne. Posługa sakramentalna kapłana odbywa się regularnie w każdej stacji misyjnej raz w miesiącu. W czasie nieobecności kapłana dużą rolę odgrywa uformowany katechista, który prowadzi spotkanie katechetyczno-liturgiczne w danym punkcie misyjnym.
Odległości od głównego kościoła do poszczególnych punktów misyjnych wahają się od 8 km do 30 km. Drogi to ścieżki burzowe, szutrowe, piaski i mokradła. Nie ma dróg asfaltowych. Średnio w miesiącu przejeżdża się ponad 500 km.
Głównym środkiem lokomocyjnym w parafii jest motocykl. Głównie dlatego, że jazda nim jest bardziej ekonomiczna w porównaniu z pojazdem samochodowym. Również ze względu na rodzaj nawierzchni oraz kształt dróg (wyboje, krzaki, doły, lokalne i okresowe rzeki, wąskie ścieżki), to łatwiejsza jest jazda motocyklem. Czasami bywa tak, że dla samochodu niektóre drogi są w ogóle nieprzejezdne.
Z wyrazami szacunku oraz Chrystusowym pozdrowieniem,
ks. Arkadiusz Dardziński FD Ełk